بی توجهی به دغدغه‌های معلمان موجب شد تا در چند ماه اخیر این قشر زحمتکش نسبت به شرایط اعتراض کنند اما سوال اینجاست که آیا صدای آنها به گوش مسئولان می رسد؟

به گزارش خبرمعتبر _  از لایحه رتبه بندی تا موضوع نقل و انتقال معلمان؛ از کمبود نیروی انسانی تا نامشخص بودن وضع بیمه‌های تکمیلی معلمان؛ همه و همه تنها بخشی از مطالبات معلمان در سال‌های اخیر است. در شرایطی که مشکلات اقتصادی گریبانگیر بسیاری از خانواده‌ها شده است؛ مطالبات فرهنگیان در سال‌های اخیر نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه مطالبه‌ای بر مطالبه دیگر انبار شده است.

به عنوان نمونه لایحه رتبه بندی معلمان که قرار بود بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معلمان را با کمک شاخص‌های تعلیم و تربیت رده بندی و امتیاز دهد؛ در دولت گذشته به سرانجام نرسید؛ دولت قبل لایحه را به گونه‌ای تنظیم کرده بود که تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان در طی سه سال به اجرای این لایحه اختصاص یابد؛ همچنین سهمیه بندی مناطق در این طرح اثرگذار بوده و معلمان مناطق کم برخوردار از مزایای این طرح کمتر استفاده می‌کردند.

 

بی توجهی به دغدغه‌های معلمان موجب شد تا فرهنگیان در چند ماه اخیر با تحصن در برابر ساختمان‌های آموزش و پرورش شهر و مناطق خود به عدم تصویب لایحه رتبه بندی که خواسته‌های آنان را محقق سازد؛ اعتراض کنند.

 

تداوم این اعتراض‌ها و عدم پاسخگویی دولت و مجلس به تصویب لایحه رتبه بندی معلمان موجب شد تا رسانه‌های بیگانه به دنبال پوشش گسترده این اعتراضات باشند؛ طولانی شدن اعتراضات و جمعیت بالای فرهنگیان معترض به روند بررسی این لایحه؛ سوژه خوبی برای رسانه‌های معاند بود که به دنبال تخریب و سیاه‌نمایی وضع موجود بودند.

معلمان قوی‌ترین بازوی فرهنگی نظام

 

تحلیل شرایط کنونی اعتراضات صنفی در جامعه فرهنگی و اتفاقات از سر گذرانده این قشر موجب شد تا الفبای صحیح مطالبه‌گری را از یکی از سکانداران سابق نظام تعلیم و تربیت جویا شویم.

 

محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در این باره معتقد است جایگاه معلم در نظام اسلامی آنطور که امام خمینی (ره) فرمودند جایگاه انبیا و اولیاست و اگر معلم و مدرسه خوبی نداشته باشیم امیدی به جمهوری اسلامی نداریم همچنین مقام معظم رهبری از این قشر به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور نام بردند.

 

وی ادامه داد: سال‌های اولین انقلاب شهیدان بهشتی و رجایی و باهنر به عنوان کارگزاران نظام به این موضوع توجه داشتند اما به تدریج کم لطفی‌هایی به معلمان شد و استاد و معلم که حرفه‌اش با اندیشه کردن توأم است، نقد و نظراتی به شرایط دارد.

 

دیوار مستقیم معلمان با رؤسای قوا و سایر مسئولان کشوری موجب می‌شود معلم بتواند سخن خود را آزادانه بیان کند و به حل مشکل کمک کندفرشیدی با اشاره به اینکه معلمان بعد از روحانیت در پیروزی انقلاب نقش بسزایی داشتند، گفت: این موضوع به عنوان قوی‌ترین بازوی فرهنگی نظام کمتر مورد توجه قرار گرفت از طرفی مشکلات معیشتی نمود پیدا کرد و دشمن از این شرایط سو استفاده کرد.

 

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: البته معلمان در این ۴ دهه همواره پاسخگو به این دشمنان بودند اما اگر در دولت آقای رئیسی همکاران فرهنگی دیدگاه‌ها را نسبت به حرفه خود و مسائل کشور مطرح کنند و در اختیار مسئولان قرار گیرد، کمک کننده است.

 

وی ادامه داد: دیوار مستقیم معلمان با رؤسای قوا و سایر مسئولان کشوری موجب می‌شود معلم بتواند سخن خود را آزادانه بیان کند و به حل مشکل کمک کند.

 

گلایه جامعه معلمان از فرق است تا فقر / تسریع اجرای رتبه بندی معلمان بدون پیچ و خم مشکلات اداری

 

سید بابک هاشمی نکو از مدیران اسبق آموزش و پرورش و سخنگوی کانون تربیت اسلامی  درباره احقاق حقوق معلمان در چارچوب قوانین کشور گفت: اگر مجلس و دولت دست به دست هم دهند، می‌تواند بودجه خوبی به آموزش و پرورش اختصاص یابد.

 

وی ادامه داد: در کشوهای دیگر سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی بیش از ٢٠ درصد است و در کشور ما این رقم ١٠ درصد است همچنین سهم بودجه پرسنلی به غیر پرسنلی ٩٧ به ٣ است و در کشورهای دیگر این نسبت ٧٠ به ٣٠ است بنابراین باید نگاه اصلاحی به این موضوع داشت.

 

استاد دانشگاه فرهنگیان بر رفع تبعیض در جامعه فرهنگیان تاکید و اظهار کرد: باید جلوی تبعیض گرفته شود، معلمان از تبعیض ناراحت هستند.

 

هاشمی نکو اجرای سریع و بدون توجه به بروکراسی‌هایی چون نگارش آئین نامه برای اجرای طرح را هم ضروری دانست و گفت: اجرای طرح نباید در پیچ و خم آئین نامه‌ها و مشکلات اداری قرار گیرد.

 

سخنگوی کانون تربیت اسلامی اظهار کرد: وجود مدیریت سیستمی در آموزش و پرورش می‌تواند کارها را پیش ببرد و با مدیریت سیستمی باید کارها را بازتعریف کرد، در مواردی مانند تعداد پرسنل باید اصلاح صورت گیرد، به عنوان مثال وجود ٧٠٠ منطقه آموزش و پرورش در کشور می‌تواند به کمتر از این تعداد هم برسد.

معلمان اجرای رتبه بندی را باور ندارند

 

از سوی دیگری محمد حیدری مدیر مدارس تهران که ٣٠ سال سابقه فعالیت در این حرفه را دارد، بیان کرد: اعلام مطالبات باید منطقی و جامع و اصولی باشد تا فرصت به ضد انقلاب ندهیم، بنده هم به عنوان فردی با ٣٠ سال سابقه کار دریافتی مناسبی ندارم اما نباید با اقدامی نابجا به جای حل مشکل، فرصت به بیگانگان داد.

 

وی از وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس درخواست داشت تا با برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی برای معلمان به آنها فرصت اظهار نظر و دیده شدن بدهند.

 

این معلم معتقد است تغییراتی هم که به نفع وضعیت معلمان انجام می‌شود باید محسوس باشد، معلمان به اجرای طرح‌هایی مانند رتبه بندی باور ندارند و باید اقدامات انجام شده به باورپذیری آن کمک کند.

 

انکار مطالبات صنفی و نادیده گرفتن چالش‌های معلمان عایدی جز دوقطبی سازی ندارد

 

انکار مطالبات صنفی و نادیده گرفتن چالش‌های معلمان به عنوان متولیان تعلیم و تربیت عایدی جز دوقطبی سازی جامعه همکلام به موافقان و مخالفان نظام ندارد و این شرایط هم در تربیت نسل آینده مؤثر است.

 

همانطور که اکنون هجمه‌های فرهنگی از طریق فضای مجازی به این موضوع دامن زندند بنابراین جوامع صنفی فارغ از جناح بندی سیاسی باید وارد میدان شوند تا مشکلات حل شود و سیاسی بازی‌های افراطی از نظام تعلیم و تربیت دور شود.